أخبارمصرأخرالاخبار

السيسي: “مش هنتفق مع التجار على الناس.. عايزين نتحرك مع بعض لأجل خاطر مصر”

طالب الرئيس عبدالفتاح السيسي، اللواء أركان حرب محمد عبد الحي محمود رئيس مجلس إدارة الشركة الوطنية للزراعة المحمية، بمراعاة المواطنين في أثناء التواجد في الأسواق الكبرى، مضيفا: “إحنا مش هنتفق مع التجار على الناس، ولكن هنتفق على إننا نعمل توازن، وإلا هندخل  في سجال وده مش مناسب”.

وأضاف السيسي، خلال افتتاحه عددًا من المشروعات الزراعية بقاعدة محمد نجيب العسكرية في الإسكندرية، “إحنا عايزين كلنا نتحرك مع بعض والكل يكون مبسوط المستهلك ياخد بسعر مناسب، واللي شغال في الصناعة يكسب هو كمان.. إحنا كلنا مع بعض لأجل خاطر المصريين”.

وتابع: “إحنا شعب واحد وكلنا مصريين وكلنا بنحب بلدنا، ولكنا مصريين”، مشددا على العمل بآليات السوق في الأسواق المقرر للشركة الوطنية الدخول بها: “الأسواق اللي هتدخل فيها هحضر افتتاحها وعاوز المبردات والتلاجات زي الكتاب في العالم مابيقول، ولازم تنسق مع القائمين”.

ويفتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، عددًا من المشروعات الزراعية، بقاعدة محمد نجيب العسكرية في الإسكندرية، والتي تشمل 1300 صوبة زراعية ضمن المرحلة الثانية من قطاع محمد نجيب للزراعات المحمية، بالإضافة إلى افتتاح مصنع للتعبئة والتغليف للمنتجات التي يجرى إنتاجها من المشروع، ومجمع لإنتاج البذور.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

إغلاق
إغلاق